Achter de schermen: veiligheid in Nederlandse infrastructuur

Stratt+ Veiligheid Infra 01

Veiligheid is cruciaal binnen infrastructuurprojecten in Nederland. Onze technische professionals zetten zich dagelijks met volle overtuiging in tijdens verschillende grote projecten. Of het nu gaat om het beheren van contracten, het inspecteren van werkplekken of het samenwerken met aannemers, veiligheid staat bij hen altijd voorop.

Veiligheid voor scheepvaart en wegverkeer.

Een van de technische adviseurs van Stratt+ vervult een sleutelrol bij Rijkswaterstaat. Het project waar hij aan werkt is gericht op het beheer en onderhoud van vaarwegen, beweegbare bruggen en sluizen in West-Nederland Zuid. Hij is verantwoordelijk voor de technische staat van mechanische systemen van bruggen zoals de Van Brienenoordbrug en Spijkenisserbrug. Daarbij wordt gezorgd voor de veiligheid van zowel scheepvaart als wegverkeer.

Terugkerende veiligheidsrisico’s bij dit soort projecten kunnen bijvoorbeeld duikactiviteiten en wegafzettingen zijn.

Veiligheid staat voorop in deze projecten en wordt vastgelegd in risicodossiers, waarbij opdrachtnemers een volledig veiligheidspakket en risicodossier aanleveren. De adviseurs beoordelen deze dossiers en geven een advies aan de HVK’ers en de Technisch Manager van Rijkswaterstaat. Terugkerende veiligheidsrisico’s bij dit soort projecten kunnen bijvoorbeeld duikactiviteiten en wegafzettingen zijn. Bij de laatstgenoemde worden borden vaak genegeerd wat gevaarlijke situaties creëert.

Onderhoudsproject in de Europoort

Een voorbeeld was het onderhoudsproject bij de Suurhoffbrug, gelegen in de Europoort over het Hartelkanaal. De brug is voorzien van een geleidewerk. Dit geleidewerk is een robuuste stalen constructie die deels onder water en deels boven water ligt. De functie van het geleidewerk is om schepen te geleiden en te voorkomen dat ze tegen de pijlers van de brug aanvaren.

Dit project bracht de nodige risico’s met zich mee omdat het Hartelkanaal een snelstromende waterweg is. Hier werden speciale veiligheidsmaatregelen getroffen, zoals werken binnen vastgestelde duikvensters en het tijdelijk stilleggen van de scheepvaart. Een compleet duikteam stond paraat, en de duiktijd werd strikt beperkt door de stroming. Door deze maatregelen te nemen droeg hij bij aan een veiligere werkomgeving.

Veiligheidsbeleid in contracten

Jaap heeft via Stratt+ onder andere als contractmanager gewerkt. In zijn rol als contractmanager was hij verantwoordelijk voor het beheer van contracten en het naleven van afspraken, maar ook voor het waarborgen van veiligheid tijdens projectuitvoering. Een ongeval of incident kan naast ernstige verwondingen of erger ook forse vertragingen en onverwachte kosten veroorzaken.

Tijdens het opstellen van het contract worden er duidelijke afspraken en richtlijnen opgesteld, vaak gebaseerd op internationale veiligheidsnormen. Aannemers worden verplicht om veiligheidsplannen aan te leveren. Die worden vervolgens grondig beoordeeld en waar nodig aangepast. Zo kan Jaap erop vertrouwen dat de aannemer alle mogelijke risico’s heeft afgedekt. Dit veiligheidsplan maakt dan ook belangrijk deel uit van de contractuele afspraken. Het naleven ervan wordt streng gecontroleerd gedurende het hele project.

Uiteindelijk is geld vervangbaar, maar mensenlevens niet. Veiligheid blijft daarom altijd onze hoogste prioriteit.

Creatieve constructie

Zo was bij een project voor de Oosterscheldekering een creatieve en veilige toegangsconstructie voor onderhoudswerkzaamheden doorslaggevend bij de contractkeuze van Rijkswaterstaat. De aannemer ontwierp een veilige steigerconstructie waarmee mensen efficiënt en veilig toegang kregen tot moeilijk bereikbare plekken. Veiligheid stond voorop, maar het project werd daarnaast ook binnen de gestelde tijd en het afgesproken budget afgerond.

Schade in de miljoenen

Ondanks deze uitgebreide veiligheidsmaatregelen kunnen incidenten zich helaas voordoen. Een voorbeeld is een brand in een gascentrale die ontstond doordat een monteur per ongeluk een verkeerd ringetje gebruikte om een olieleiding vast te zetten. Na verloop van tijd raakte de olieleiding door trillingen los, wat leidde tot een olielek en uiteindelijk een brand.

Gelukkig vielen er geen gewonden maar de schade liep in de miljoenen, en de herstelperiode duurde een paar maanden. Hoewel de aannemer de schade onder garantie repareerde, toont dit voorbeeld aan hoe belangrijk het is om veiligheid tot in de kleinste details te borgen.

Voor een contractmanager zoals Jaap is veiligheid dan ook het allerbelangrijkste aspect. Het voorkomt niet alleen financiële en materiële schade, maar waarborgt bovenal de veiligheid van de mensen die op locatie werken. Zoals Jaap benadrukt: “Uiteindelijk is geld vervangbaar, maar mensenlevens niet. Veiligheid blijft daarom altijd onze hoogste prioriteit.”

Conclusie

Dankzij de inzet van deze gedreven professionals bij Rijkswaterstaat, dragen we met Stratt+ bij aan de veiligheid en betrouwbaarheid van de Nederlandse infrastructuur. Veiligheid staat nooit stil: het is een continu proces van samenwerking, inspectie en verbetering, zodat ons land veilig blijft voor iedereen die er woont, werkt en reist.

Bouw mee aan veilig Nederland

Ben je geïnspireerd door het werk van onze technici? Wil jij ook bijdragen aan een veiliger Nederland binnen uitdagende projecten in de infra? Neem dan contact op met ons en ontdek hoe wij samen jouw technische carrière naar een hoger niveau kunnen tillen.

Word jij de nieuwe 

Achter de schermen: veiligheid in Nederlandse infrastructuur

?

Reageer en wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op om de vacature te bespreken!
[yy field="jobreactionurl" title="Sollicitatieformulier"]
[yy field="jobreactionurl" title="Sollicitatieformulier" device="mobile"]