(Gedeeltelijk) thuiswerken? Wat zijn de gevolgen?

Thuiswerken is een actueel thema geworden tijdens de coronacrisis in Nederland in 2020.  

De overheid adviseert bedrijven om hun medewerkers thuis te laten werken, mits dit bedrijfsmatig mogelijk is. In deze blog beschrijven wij het effect van thuiswerken voor de organisatie en de werknemer.  

De gevolgen van thuiswerken zijn uiteenlopend. Een positief gevolg is het feit dat verkeersfiles minder vaak voorkomen. Een negatief punt is dat bepaalde kantoorpanden last hebben van leegloop, doordat bedrijven minder capaciteit nodig hebben nu meer mensen thuiswerken. De beurskoers van bedrijven die voornamelijk in vastgoed beleggen, is in sommige gevallen zelfs gehalveerd. 

Thuis of kantoor 

Of je thuis kunt werken hangt natuurlijk sterk af van het bedrijf waar je werkt en welke functie je bekleedt. Bij veel bedrijven staat het creatieve proces van collega’s onderling centraal. 

Tevens zijn veel bedrijven in staat om, binnen de richtlijnen van het RIVM, medewerkers gewoon naar kantoor te laten komen. Denk aan het opschalen van de hygiëne binnen het kantoor, het houden van voldoende afstand onderling en het instellen van een maximaal aantal personen in ruimtes waar voor coronatijd veel medewerkers samen kwamen (zoals kantines, keukens en vergaderruimtes).  

Veel CEO’s maken zich zorgen over de productiviteit van hun medewerkers als ze thuis werken. Werken zij net zo effectief als op de werkvloer in teamverband, waar eerder interactie en overleg is met collega’s? En is er thuis meer afleiding door de aanwezigheid van kinderen of huishoudelijke klusjes? Cijfers wijzen uit dat gemiddeld gesproken de effectiviteit daalt met een flink aantal procenten.  

Psychologische gevolgen 

Er zijn ook psychologische gevolgen van het thuiswerken. Hoogleraar psychologie Mark van Vught bracht samen met 30 internationale experts de psychologische gevolgen van thuiswerken in kaart. Goed leiderschap blijkt een belangrijk item. Er moet minder beoordeeld worden op aanwezigheid en meer op output. Het maakt niet uit wanneer je iets doet, als het maar afkomt voor de gestelde deadline. Of werknemers profiteren van thuiswerken is sterk afhankelijk van de persoon, functie en zijn of haar karakter. Extraverte personen hebben het meeste last van thuiswerken. Zij hebben veel prikkels nodig en indien zij deze niet krijgen worden ze onrustig of krijgen stemmingswisselingen. Ook alleenstaanden en expats zijn zonder groot sociaal netwerk niet gebaat bij het thuiswerken. 

Het thuiswerken heeft doorgaans negatieve gevolgen voor de creativiteit op de werkvloer. Veel bedrijven zijn ingericht op creatieve, spontane overlegsituaties waaruit business wordt gerealiseerd. Is dit nog wel te realiseren binnen een wereld waarin de onlineomgeving de norm is? Uiteraard zijn er diverse digitale tools in te zetten om het contact met collega’s, klanten en leveranciers te onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Teams, Zoom en Skype. Dit is al persoonlijker dan een e-mailconversatie. Toch ervaart het merendeel van werkend Nederland dit als een afstandelijke manier van werken. Zeker de wat oudere generatie ervaart het als zeer onpersoonlijk, terwijl de jongere generatie zich hieraan gemakkelijker aanpast. Al missen ook zij relatief vaak het sociale deel van het fysiek werken met collega’s. 

Tips 

Indien jouw werkgever voorstander is van thuiswerken, vraagt dit om aanpassingsvermogen. Hierbij is het natuurlijk van belang dat je aandacht blijft houden voor je mentale en fysieke gezondheid. Hieronder een aantal tips voor je lichamelijke houding:  

  • Zorg voor een rustige werkplek met een stoel waarop je goed zit; 
  • Blijf voldoende bewegen gedurende de dag; 
  • Plaats je beeldscherm iets lager dan op ooghoogte.

Sommige mensen werken sinds de uitbraak van het coronavirus thuis. Mogelijk krijgen zij te maken met:  

  • Weinig tot geen informele contactmomenten met collega’s; 
  • Lange digitale vergaderingen met weinig pauzes tussendoor; 
  • Weinig lichaamsbeweging gedurende een werkdag; 
  • Werk en privé lopen door elkaar heen.

Het is belangrijk dat je je werkdag goed plant. Neem hierin regelmatig pauzes en zorg ervoor dat je voldoende beweegt. Neem bijvoorbeeld een aantal keer per dag de tijd om even een stukje te wandelen.  

Ga het gesprek aan 

We kunnen concluderen dat iedereen anders aankijkt tegen thuiswerken. Sommige medewerkers vinden het prettig om thuis te werken en zelfstandig aan de slag te gaan, zelf hun dag in te plannen en kunnen privé goed combineren met werk. Anderen ervaren thuiswerken als onprettig en ongemakkelijk, bijvoorbeeld vanwege de afleiding door de gezinsleden. Experts adviseren in gesprek te gaan met je werkgever en gezamenlijk te bekijken wat voor jou een prettige en productieve werkomgeving kan zijn.  

Word jij de nieuwe 

(Gedeeltelijk) thuiswerken? Wat zijn de gevolgen?

?

Reageer en wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op om de vacature te bespreken!