Knappe koppen aan de knoppen

p.fels@stratt.nl2019, Blog

Het gaat in ons werk om drie dingen, zegt directeur John Schonewille van Stratt+ Industrial Management: ‘Vertrouwen, vertrouwen en vertrouwen. Als een klant ons voor een project inschakelt, moeten we de klus ook aankunnen en tot een goed einde brengen.’

Een klant moet ervan op aan kunnen dat onze medewerkers over de juiste knowhow en werkhouding beschikken en dat ze in de cultuur passen. Ook voor de technici of projectmedewerkers zelf is het belangrijk dat zij op hun plek terecht komen.

Maatwerk in industrie: kort maar krachtig is de pay-off van Stratt+. John Schonewille legt uit: ‘De klant vraagt, wij draaien. Of het nu gaat om technische dienstverlening, project- en procesmanagement of advies. We voorzien in tijdelijk personeel en in mensen voor een lange periode. Zelfs vaste plaatsing is mogelijk.’

Als symbool gebruikt het bedrijf een ingenieus uitziende robotkameleon. Die staat voor het aanpassingsvermogen om in diverse branches voor uiteenlopende klanten te werken. In het hoofdkantoor in Zwijndrecht hangt een metersgrote foto van een echte kameleon. Die leent zich uitstekend als achtergrond voor de foto bij dit artikel, oppert de fotograaf.

Technisch specialisten

Stratt+ lost capaciteitsproblemen op bij opdrachtgevers. Het bedrijf voorziet hen van gekwalificeerde en gemotiveerde projectmedewerkers en technisch specialisten. Daarmee zorgt Stratt+ voor knappe koppen aan de knoppen. Ze werken bij industriële bedrijven, (semi-)overheden, advies- en ingenieursbureaus en aannemers/contractors.

De mensen van Stratt+ kun je tegenkomen in de (petro)chemie, olie- & gassector, energiebedrijven, voedings- en farmaceutische industrie, offshore- en maritieme sector, luchtvaart en infrastructuur. Het gaat om specialistische functies, qua niveau beginnend in het middensegment (bijvoorbeeld supervisor en uitvoerder) tot aan de hoge segmenten (zoals operations management, projectmanagement, werkvoorbereiding, inkoop, engineering en hogere veiligheidskunde).

‘We mogen werken voor vele A-merken. Een aantal daarvan zijn in de laatste crisis klant geworden. Vandaar dat wij ondanks de malaise in de industrie ook toen wisten te groeien.’

Van kerncentrale tot F16’s

John Schonewille was in 2002 zelf een van de oprichters van Stratt+, al heette het bedrijf toen nog anders. Lachend vertelt hij: ‘In 2017 vierden we, in De Kuip, zowel ons vijftien- als ons veertigjarig bestaan. Hoe dat kan? Stratt+ bestond toen weliswaar vijftien jaar, maar we hebben in de periode 2010/2011 Delta Consult overgenomen. Dat bedrijf was op dat moment onderdeel van de Zweedse multinational SKF, maar was midden jaren 70 oorspronkelijk in Zeeland gestart, getuige het “Delta” in de naam.’ Uit die tijd stamt de relatie met de oudste klant, EPZ, de kerncentrale in Borssele.

Een andere opdrachtgever is de Koninklijke Luchtmacht. Die maakt gebruik van Stratt+ voor het onderhoud van onder andere Apache-, Cougar-, Chinook-helikopters en F16’s. Er is maar een handjevol bedrijven die aan de selectie-eisen en normen van het Ministerie van Defensie voldoen. ‘Het gaat niet alleen om de certificering van ons en de mensen, ook de veiligheidsscreening via de MIVD is zeer zwaar. Begrijpelijk.’

Feyenoord Business Magazine zomer 2019

De plus van meerwaarde

De huidige naam werd in 2011 in de technische sector ingevoerd. Sindsdien is Stratt+ steeds bekender geworden, met name in de industrie. Dankzij de aanwezigheid van de chemische en industriële bedrijven in de omgeving van Zwijndrecht kwam het bedrijf in beeld bij multinationals uit de (petro)chemie, grote aannemers, elektriciteitsbedrijven en vooraanstaande installateurs die onder meer werkzaam zijn in het havengebied.

‘Toen we gingen groeien bleek het een perfecte uitvalsbasis: aan de rand van de voor ons zo belangrijke regio Rotterdam en met goede verbindingen naar Zeeland, Brabant en Antwerpen.’

De opvallende naam zit vol betekenissen. ‘De eerste vijf letters komen van “strategisch”, de tweede t van “tactisch” en de plus geeft aan dat we in de concurrerende markt waarin we werkzaam zijn een substantiële meerwaarde willen bieden voor de opdrachtgever.’

Zorgvuldig

De mannen en vrouwen die bij opdrachtgevers aan het werk zijn, kunnen rekenen op de ondersteuning van ruim twintig collega’s verdeeld over het hoofdkantoor in Zwijndrecht en de regiovestigingen in Noord-Nederland (Emmen) en Zeeland (Goes). ‘We vinden het belangrijk regelmatig contact te hebben met onze technici, of ze op dat moment nu wel of niet voor ons aan de slag zijn. Ook hier speelt vertrouwen een belangrijke rol. Loyaliteit is belangrijk – ook opdrachtgevers hebben het liefst niet dat externe capaciteit vóór het einde van het project weggaat en er iemand anders voor gezocht en ingewerkt moet worden.’

De basis voor vertrouwen en loyaliteit is zorgvuldigheid in het proces én betrokkenheid in de relatie met zowel medewerkers als klanten. ‘De bedrijven waar wij voor werken, staan er net zo in als wij. We moeten zorgen dat we kwaliteit leveren; vandaar dat we een gedegen proces belangrijk vinden. Op de lange termijn zorgt het ervoor dat klanten tevreden zijn en voor een volgend project weer terugkomen.’

Ook onze doelgroep heeft sympathie voor Feyenoord

Voor bedrijven wordt het steeds lastiger om goed technisch personeel te vinden. Stratt+ kan hen uit de brand helpen. Het groeiende bedrijf slaagt erin voor voldoende instroom te zorgen. ‘Daarvoor is je naamsbekendheid belangrijk’, zegt commercieel manager Michael van der Burg. ‘Onze samenwerking met Feyenoord helpt onze naam bekender te maken en meer zichtbaar te zijn bij een groter publiek, dus ook bij technici. We zetten daarvoor de LED-boarding in. Regelmatig word ik daarop aangesproken: dat mensen onze naam op tv voorbij hebben zien komen.’

Stratt+ is sinds 2014 lid van de Feyenoord Business Club. ‘We hebben sympathie voor voetbal én voor Feyenoord. In de industrie geldt precies hetzelfde, zo is uit eigen onderzoek gebleken’, zegt Philip Fels, die afgelopen december is aangetrokken als marketingmanager. ‘Het is dus een marketingmiddel dat we goed kunnen inzetten. Daarbij focussen we er vooral op om nieuwe kandidaten voor ons te interesseren.

Bron: Feyenoord



Deel dit bericht