In deze rubriek stellen we jou de leden van ons team voor. Dit keer is het de beurt aan Melissa van den Bosch. Melissa werkt nu bijna vijf jaar voor Stratt+. Ze begon als stagiaire Officemanagement en is inmiddels werkzaam als financieel medewerkster/office manager. Melissa woont samen met haar vriend en een heleboel huisdieren in Rotterdam. Naast gamen en series kijken, houdt ze ervan om veel met haar huisdieren bezig te zijn. Tot twee jaar terug heeft ze als keepster veel gehandbald en was ze daarnaast ook scheidsrechter. Ze speelde zelfs een tijdje wedstrijden door het hele land, maar moest uiteindelijk wegens tijdgebrek met handbal stoppen. Lees het hele interview en kom meer over Melissa te weten!
Welke woorden beschrijven jou het beste?
Ik hoor vaak dat ik eigenwijs ben en dat klopt ook wel. Ik trek mijn eigen plan. Ook al zeggen honderd mensen ‘A’, dan nog zal ik altijd kijken of dit klopt en roep ik toch vaak ‘B’. Ik vind mezelf dienstverlenend en collegiaal. Ik sta altijd klaar voor collega’s en ik krijg er energie van om mensen (op weg) te helpen. Verder ben ik enthousiast. Ik kan vrolijk worden van nieuwe dingen doen of iets eens op een andere manier proberen. Maar door mijn enthousiasme zet ik vaak ook gelijk zeven stappen vooruit. Dan denk ik: ik neem het op me en we gaan ervoor. En tot slot ben ik een doorzetter. Ik krijg hier en daar nieuwe projecten toegeworpen over diverse onderwerpen. Dit zijn soms best lastige trajecten. Ik vind het echter leuk om door te gaan en hierin stappen te zetten.
Waar word jij enthousiast van?
In mijn werk vind ik het stukje diversiteit leuk. Naast de financiële kant ben ik dus ook office manager. In de breedste zin van het woord ben ik eigenlijk verantwoordelijk voor alles wat met het kantoor en de medewerkers te maken heeft. Ik word er enthousiast van als ik mensen op weg kan helpen qua voorzieningen. En om projecten af te ronden. Daarnaast word ik blij van de kleine dingen. Lekker weer bijvoorbeeld en buiten wat leuks doen, zoals een hapje eten. Soms halen we de honden op en gaan we lekker wandelen. Dit kan overal zijn. Dan zijn we gemakkelijk vijf of zes uur op stap. Twee uurtjes lopen, tussendoor even eten en met de honden spelen.
Waarom heb je gekozen voor een carrière in finance en officemanagement?
Het was iets wat ik altijd al wilde doen, nog voor ik een opleiding had gekozen. Nadeel was wel dat ik hiervoor gelijk een stage moest lopen, terwijl veel bedrijven daar niet voor openstonden. Ik heb toen voor een opleiding als directiesecretaresse gekozen, die ik heb afgerond bij Stratt+. Toen kwam er een plek vrij bij de financiële administratie, wat ik dus al heel lang wilde doen. Dus heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken, ben naar de directeur gegaan en heb gezegd: ‘dat wil ik doen en dat vind ik leuk’. Na een tijdje was het rond en kreeg ik de kans om te laten zien wat ik kon. En uiteindelijk was het een groot succes. Dit is dus de combinatie financiële administratie en een stukje officemanagement. Dit komt wel vaker voor, mijn collega Iris heeft deze functie bijvoorbeeld ook onder mijn leiding. Dit bevalt ons beide zeker. Ik ga eigenlijk altijd met plezier naar werk en nooit met tegenzin.
Wat vind je het leukst en het minst leuk aan je werk?
Het leukst vind ik het als ik een vraag krijg vanuit het management en ik merk dat ze geen idee hebben wat voor antwoord ze kunnen verwachten. Dan duik ik er helemaal in en kom ik uiteindelijk toch met een antwoord. Bijvoorbeeld een indicatie van de omzet van de afgelopen maand. En wat de omzet de volgende maand gaat doen. Ik vind het echt leuk om zo een bijdrage aan de financiële kant leveren. Ik ben dus het sluitstuk van het financiële proces, maar tegelijk houd ik me ook bezig met het kernproces.
Het minst leuk vind ik het als ik iets of iemand moet afwijzen. Bijvoorbeeld als ik offertes heb aangevraagd, maar ze te duur blijken te zijn. Een tijdje terug hebben we een groot traject doorlopen, waarbij we zijn gewisseld van ICT-partner. Toen nodigden we drie verschillende partijen uit. Dan ga je met zo’n organisatie in gesprek en krijg je een idee van wat ze kunnen bieden. En dan moet je op het einde dus een keuze maken. Ik krijg er energie van om het goede nieuws te brengen, dingen afwijzen is daarom minder leuk.
Kun je ons meenemen in een typische werkdag als finance/office manager?
Er is geen typische werkdag, haha. Maar in hoofdlijnen ziet mijn dag er als volgt uit: ik begin met mijn mailbox voor de facturen en het beantwoorden van vragen. Dan houd ik met mijn collega Iris van officemanagement en Ronald van HRM een kleine scrum voor de backoffice. Dan verdelen we alle taken die we hebben gekregen over ons drieën. Aan de hand daarvan stel ik een actielijst op voor de dag. Tussendoor komen er ook altijd vragen van collega’s, van recruiters tot stagiairs. Dan heb ik vaak ook nog wel een overleg en werk ik natuurlijk verder aan mijn financetaken. Ik streep mijn actielijst af en maak een nieuwe voor de volgende dag. En dan begint het weer van voren af aan.
Op welke manier heb jij een bijdrage geleverd aan de groei van Stratt+?
Ik denk voornamelijk door het optimaliseren van de processen. Toen ik het volle vertrouwen kreeg om de financekant te gaan runnen, hebben we veel processen strakgetrokken. Dit scheelde soms wel drie lijsten om bij te houden. Het optimalisatieproces is zeker al voor een deel geslaagd, maar tegelijk zitten we er ook nog middenin. Ons doel is om de administratie volledig zelf te kunnen afhandelen. Voordat ik als financemanager (finance medewerkster) aan de slag ging, waren de processen verouderd. Dingen werden altijd al zo gedaan en er werd niet gekeken naar nieuwe oplossingen. Toen de plek op de finance-afdeling vrijkwam, ben ik dus goed in de processen gedoken.
Welke trends spelen er in jouw vakgebied?
Stapje voor stapje merk je de digitalisering en bijbehorende optimalisatie. Het e-factureren komt steeds vaker voor in het bedrijfsleven. Dit houdt in dat je geen pdf-factuur stuurt, maar een linkje of bestandje. Deze leest zichzelf in in de administratie van de ontvanger. Hiermee haal je dus de handmatige handeling van het versturen en ontvangen uit het proces. Het enige wat je nog hoeft te doen, is de factuur controleren en eventueel aanpassingen maken. En op akkoord klikken. Bij Stratt+ zijn we ook bezig om dit te implementeren, omdat dit veel sneller gaat. Dit kan met de huidige software, alleen moet het proces ook op de juiste manier ingericht worden en moeten we de klanten informeren over deze nieuwe werkwijze.
Hoe heb jij jezelf de afgelopen jaren ontwikkeld?
Ik ben gegroeid in mijn functie, want ik kwam natuurlijk binnen als stagiair. En nu ben ik medewerker finance en geef ik zelfs een stukje leiding. Ik ben bezig met een opleiding moderne bedrijfsadministratie, om naast de kennis die ik al had nog meer te leren en processen beter te begrijpen. Software neemt veel over, maar je ziet niet wat er op de achtergrond gebeurt en dat is ook belangrijk. In het begin was ik bij Stratt+ iets te dienstverlenend en collegiaal. Ik heb dus ook geleerd om ook nee te zeggen. Maar ook nu ben ik soms nog steeds te lief.
Hoe ziet jouw ideale vrije dag eruit?
Eerst even uitslapen, maar niet te lang, rustig ontbijten en dan met de beestjes knuffelen. Dan lekker op pad met de honden om een rondje te lopen. Lekker de stad in, leuke dingetjes kopen, naar het terras en een hapje eten. En dan thuis Xboxen op de bank en relaxed een film kijken in bed. Als we naar een stad gaan, dan het liefst naar Rotterdam. Dat vind ik de mooiste stad van Nederland. En qua eten kiezen we vaak voor Grieks. Maar La Cubanita of een lekkere pizza is ook heerlijk.
Wat staat er nog op je bucketlist?
Een mooi huis kopen, maar de markt is nu heel lastig, dus dat staat even op een laag pitje. Maar binnen twee jaar wil ik toch wel een leuk huisje kopen in de omgeving van Zwijndrecht. Ik hoop dat corona nog een klein beetje rust brengt op de huizenmarkt.
Welke tip wil je meegeven aan de lezers?
Wees eigenwijs en trek je eigen plan. Dit heb ik zelf ook gedaan. Ik ben vroeger meerdere keren van opleiding gewisseld en kreeg dan commentaar van mensen om me heen dat ik niet hetzelfde deed als anderen. Toen ben ik echter met de opleiding Directiesecretaresse begonnen en binnen een jaar heb ik deze ook behaald. En nu zit ik hier bij Stratt+ heerlijk op mijn plek. Dus: trek je eigen plan en vertrouw op jezelf.
We komen graag in contact!
Vond je dit een interessant interview? Laat het ons dan weten in de comments op onze socialmediakanalen. Als we iets voor je kunnen betekenen of als je vragen hebt over een van onze vacatures, neem dan contact met ons op. We horen graag van je! Tel. 078 – 6 120 320 of mail naar welkom@stratt.nl.