Onze collega Robbert Priest is geboren en getogen in Emmen, een stad in Noord-Nederland omringd door de bekende hunebedden. Wat dat betreft is hij wel een beetje een vreemde eend in de bijt met al die westerlingen bij Stratt+. Door zijn persoonlijke aanpak weet hij de drempel voor klanten en kandidaten laag te houden. Hierdoor is hij een ideale schakel voor de activiteiten van Stratt+ in Noord-Nederland. Inmiddels is hij bijna dertig jaar getrouwd en vader van twee zoons. Een leuk feitje is dat beide jongens in de technische sector werken. Daarnaast is Rob een groot hondenliefhebber. In de rubriek ‘Ontmoet het Team’ geven we lezers een kijkje in het leven van onze collega´s. Lees het hele interview en kom meer over Rob(b) te weten!
1. Welke woorden omschrijven jou het beste?
Ten eerste ben ik open en transparant. Dit is Rob en die krijg je. Met alle plussen, maar ook met alle minnen. Ik ben niet het type dat spelletjes kan spelen. Een andere karaktereigenschap is dat ik heel erg druk ben. Ik heb geen ADHD, maar soms lijkt het wel zo. Daarnaast ben ik een doorzetter. Als ik ergens mijn tanden in zet, laat ik ook niet meer los. Dit is iets waar ik trots op ben, maar wat ook een valkuil is. Soms moet ik beter doorhebben wanneer los te laten. Ik ben gedreven. Als ik geen succes heb, dan gaan mijn humor en zelfvertrouwen ook naar beneden. In het werk moet de druk erop staan. Van een 9-tot-5-functie word ik niet gelukkig. Ik wil scoren! Tot slot ben ik ontzettend eigenwijs en dat botst nog weleens. Dit is wel een eigenschap die je nodig hebt als accountmanager. Je moet namelijk eigenaarschap kunnen nemen over je werk.
2. Waar word jij enthousiast van?
Ach man, ik heb de wereld aan hobby’s en dingen die ik leuk vind. Alleen geen tijd. Klussen is iets waar ik enthousiast van word. Ik doe het liefste alles in en om mijn huis zelf of samen met mijn twee zoons. Verstand op nul en lekker bezig zijn. Er kan van alles fout gaan, zoals op je duim slaan of een snee in je hand, maar daar gaat het verder niet om. Het werken met hout heeft mijn voorkeur. Hiermee bouw ik onder andere schuren en keukens. Geen meubels, het moet groot zijn. Niet het fijne, maar het grove werk! Het werken met hout is gewoon ontzettend leuk. Het materiaal werkt goed mee en je kan er van alles mee maken. We werken met verschillende soorten hout zoals dennenhout (vuren), teak of eiken (hardhout), afhankelijk van de klus. De geur van hout, tot slot, die is heerlijk!
3. Waarom heb je gekozen voor een carrière als accountmanager?
Na mijn militaire dienst ben ik aan de slag gegaan bij een grote supermarktketen. Eerst als assistent-bedrijfsleider en later als bedrijfsleider. Daar heb ik 25 jaar gewerkt en toen heb ik de overstap gemaakt naar de detailhandel. Schoenen, om precies te zijn. Op een dag werd ik benaderd door John, die ik al heel lang ken. John wilde namelijk een kantoor in Noord-Nederland openen en zocht iemand die dat ging opzetten. Twee weken later ben ik naar hem toegegaan voor een persoonlijk gesprek. Dat beviel goed en zo ben ik er eigenlijk in gerold. In het begin was het wel even aanpoten. Ik had nauwelijks kennis van techniek en over hoe alles in zijn werk ging in die markt. Dan komt je zelfverzekerdheid onder druk te staan, maar je leert jezelf ook beter kennen. Zelfs nog op deze leeftijd.
4. Wat vind je het leukst en het minst leuk aan je werk?
Klantbezoeken en de gesprekken met de kandidaten vind ik verreweg het leukst. Dat persoonlijke contact met de mensen en hun drijfveren leren kennen. Of een bezoek aan een fabriek, dat is altijd weer iets bijzonders. Uiteindelijk gaat het om resultaten behalen. Als je de juiste technisch professional levert, dan kiest een opdrachtgever de volgende keer waarschijnlijk weer voor jou. Als persoon ben ik niet gemaakt om veertig uur per week binnen te zitten. Dan speelt vooral het woord ‘zitten’ een belangrijke rol. Ik ben graag in beweging. Daarnaast kan ik er niet goed tegen als de administratie van een project niet op orde is. Dan beschik je namelijk niet over de juiste informatie en vergroot je de kans op fouten.
5. Kun je ons meenemen in een typische werkdag als accountmanager?
Dat kan wel, maar dan is het wel mijn typische werkdag, want bij elke accountmanager is dat anders. Bij binnenkomst check ik altijd mijn email. Wat is er binnengekomen en waar gaat de prioriteit naar uit? Daarna werk ik mijn vaste taken af. Meestal plan ik in de middag een bewuste lege ruimte in mijn agenda in. Die gebruik ik dan om te bellen met (potentiële) klanten. Hier hoort ook zeker een stukje voorbereiding bij, zoals informatie over de klant verzamelen. Als accountmanager word je ook vaak gebeld. Soms zijn dat acute vragen en moet je alles laten varen. ‘Momentschakelen’, zeg maar, het hoort erbij. Het geeft aan dat een vaste structuur binnen het werk als accountmanager soms lastig is. Je moet telkens één of twee stappen vooruitdenken. Daar moet je mee kunnen omgaan en dat heb ik ook moeten leren.
6. Hoe beschrijf jij de sfeer op de (digitale) Stratt+ werkvloer?
Zoals bij elk bedrijf is er niet echt één sfeer, maar zijn er meerdere sferen. Op het moment dat het lekker loopt, is het heel euforisch. Soms gaat het wat minder en dan merk je dat ook. Over het algemeen vind ik dat de collega’s goed samenwerken als een team. Resultaten behalen we samen. Als accountmanager werk je met recruitment, sales en het MT, maar ook met de financiële administratie en HR. Je kan het simpelweg niet alleen. Wij zijn serieus, maar gelukkig is er ook genoeg ruimte voor een grap tussendoor. Mijn uren breng ik grotendeels door op het kantoor in Emmen. Wekelijks kom ik een dag naar het hoofdkantoor in Zwijndrecht. Ondanks een rit van zo´n twee uur is het zeker de moeite waard om even onder de collega’s te zijn.
7. Op welke manier heb jij een bijdrage geleverd aan de groei van Stratt+?
Het Stratt+-kantoor Noord-Nederland is een aantal jaren geleden opgezet. We hadden een langzame start, maar het gaat steeds beter lopen. Dat komt omdat we niet opgeven en vertrouwen hebben in de kansen die hier liggen. Ik ben niet iemand die zichzelf trots op de borst slaat en zal dat ook nooit worden. Natuurlijk ben ik er wel blij mee dat een aantal klanten in Noord-Nederland heeft gekozen voor Stratt+. De deur zat eerst op slot, maar die is nu toch open. Daarnaast zitten we in het hoge noorden boven ons doel qua kandidaat-starters dit jaar. Uiteraard is dit niet alleen mijn succes; dat hebben we samen gedaan.
8. Hoe heb jij jezelf de afgelopen jaren ontwikkeld?
Mijn werkervaring ligt natuurlijk in een hele andere branche. In het begin voelde me ik echt een debutant bij Stratt+. Het laatste jaar heb ik grote stappen gezet. Kennis is macht in deze wereld. Als je weet hoe processen lopen, sta je sterk in je schoenen. De afgelopen jaren is mijn netwerk flink gegroeid en weet ik de juiste contactpersonen te vinden. Daardoor krijg je informatie om te begrijpen wat er speelt in de noordelijke markt. Daarnaast ben ik wat kritischer geworden. Zo kijk ik meer naar mezelf en naar wat de klant wil. Dat heb ik ontwikkeld door gewoon te gaan bellen en met mensen te spreken. Ook heeft het te maken met vaak je neus stoten. Op een gegeven moment wordt die wel hard. Afwijzingen leg ik nu makkelijker naast me neer en dan ga ik weer verder. Vroeger kon ik dat echt opkroppen, nu weet ik dat meer los te laten.
9. Wat staat er nog op je bucketlist?
Wat er nog op mijn bucketlist staat? Nou, dat is opa worden! Het is geen ‘moeten’ hoor, maar ik zie er best wel naar uit om kleinkinderen te krijgen. Helaas maken mijn beide zoons nog weinig aanstalten om er echt werk van te maken. Ze zijn gewoon nog met andere dingen bezig. Vrienden bijvoorbeeld, die zijn wat belangrijker momenteel. Kleinkinderen zijn zo leuk, en het voordeel daarvan (ten opzichte van eigen kinderen) is dat je ze kan terugbrengen naar de ouders als ze vervelend worden. Het komt met de tijd wel, we gaan het zien.
10. Welke tip wil je meegeven aan de lezers?
Leef je leven zoals jij bent. Probeer jezelf niet in een positie te manoeuvreren waardoor je je anders moet gaan voordoen dan je bent. Dat houd je namelijk niet vol. Wees open en eerlijk. Dat betekent niet dat je al je persoonlijke gegevens vrij moet geven. Maar wel dat als je ‘A’ zegt, het ook ‘A’ moet zijn.
We horen graag van je!
Vond je dit een interessant interview laat het ons dan weten in de comments op onze socialmediakanalen. Indien we iets voor je kunnen betekenen of als je vragen hebt over een van onze vacatures, neem dan contact met ons op. We horen graag van je! Tel. 078 – 6 120 320 of mail naar welkom@stratt.nl.