Hoe maken we het industrieel transport duurzamer? Deze vraag is urgenter dan ooit. Niet alleen door de almaar stijgende olie- en gasprijzen, maar ook door de (lucht)vervuiling die vrachtverkeer veroorzaakt. In 2050 moet al het wegverkeer in Nederland emissievrij rijden. Werk aan de winkel dus! Gelukkig zijn er volop ontwikkelingen om het (industrieel) vrachtverkeer te vergroenen. We vertellen je er graag meer over.
Subsidie voor elektrische vrachtwagens
Nederland is een echt transportland. Wegverkeer speelt hierin een belangrijke rol, onder meer voor de industrie. Onze opdrachtgevers vervoeren elke dag industriële goederen, zoals installaties, onderdelen en chemicaliën. Dit doen ze zelf of besteden ze uit aan logistieke bedrijven. Hoe kunnen we dit verkeer vergroenen?
Een belangrijke stap is subsidie voor elektrische vrachtauto’s. Vanaf 9 mei 2022 hebben ondernemers hier recht op als zij een vrachtwagen aanschaffen die elektrisch rijdt of op waterstof.
De subsidie moet een kostenbarrière wegnemen voor ondernemers. Elektrische vrachtwagens zijn nu namelijk nog liefst vier keer zo duur als dieselvrachtwagens, waardoor veel ondernemers de overstap niet wagen.
De subsidie is een mooie ontwikkeling voor duurzamer vrachtverkeer. En er staat ons nog meer te wachten. Vooral de ontwikkeling van krachtigere batterijen vinden wij veelbelovend.
Grotere actieradius
Een moderne batterijauto kan ruim 450 kilometer vooruit na één laadsessie. En trucks zijn met de meest krachtige batterij in staat om 400 kilometer te rijden. Toch zijn de meeste e-trucks die nu rondrijden nog niet zo geavanceerd. Ze hebben vaak een beperktere actieradius van zo’n 150 kilometer. Hierdoor moeten chauffeurs tussendoor regelmatig snelladen om grotere afstanden te kunnen afleggen.
De actieradius van e-trucks vormt daarom nogal eens een obstakel voor industrieel vrachtverkeer. Fabrikanten zijn echter continu bezig om deze verder te vergroten. Door de ontwikkeling van krachtigere batterijen zal het industrieel verkeer in de toekomst steeds verder kunnen rijden zonder (opnieuw) te hoeven laden.
Batterijtechniek van de toekomst
Oude batterijen worden nu vaak afgeschreven voor voertuigen als ze nog maar tot 70 procent laden. Het is zonde om ze dan maar weg te gooien. Een optie is om de batterijen als flexibele laadinfra te gebruiken. Als het industrieel verkeer bij deze flexibele punten de accu oplaadt, hoeft er niet telkens een laadpaal te worden geïnstalleerd en weer gedemonteerd.
Maar de batterij van de toekomst kan méér. Zo kan hij worden opgeladen via groene stroom die de batterij zelf opwekt. Of door middel van zonnepanelen die kunnen worden bevestigd op het dak van een truck, die hier natuurlijk veel oppervlak voor heeft.
Ook interessant is het opladen van batterijen tijdens het rijden. Dit is nu nog een experimentele techniek, maar wel een met veel potentie. Door inductie laden elektrische voertuigen op wanneer ze op de weg rijden. Hiervoor worden elektromagnetische velden in het wegdek geïnstalleerd die de voertuigen van stroom voorzien.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als al deze technieken uiteindelijk kunnen worden gebundeld in één batterij. In dat geval is de snelste batterij ook de veiligste en laadt hij op terwijl het voertuig rijdt. En dat vergroot weer de actieradius van de e-truck.
Collectief opgeladen
Naast nieuwe batterijtechnieken kunnen geclusterde bedrijven ervoor kiezen om de (laad)krachten te bundelen. Zij kunnen hun laadcapaciteit delen, bijvoorbeeld via een platform of e-hub. Hierbij kunnen ze afstemmen wie wanneer zijn vrachtwagens oplaadt.
Zit hier een goede planning achter, dan is dit erg aantrekkelijk. Laden op momenten dat de vraag naar stroom laag is, is namelijk goedkoper en duurzamer. Ook elektrische deelcapaciteit is volgens ons daarom een goede optie voor groener vrachtverkeer.
We komen graag in contact!
Vond je dit een interessant artikel? Volg dan onze socialmediakanalen voor meer toffe content. Ben je op zoek naar een nieuwe technische uitdaging? Wij helpen je graag op weg! Neem eenvoudig contact met ons op.
Bron: IndustrieVandaag