Een wereldprimeur voor de haven van Antwerpen-Brugge: ze heeft officieel het D-Hive-dronenetwerk gelanceerd. Zes autonome drones monitoren en inspecteren nu dagelijks de Antwerpse havenactiviteiten. En ook de Rotterdamse haven zit niet stil op dronegebied dankzij het innovatieprogramma Drone Port of Rotterdam.
BVLOS-vluchten
Voor de lancering van het D-Hive Dronenetwerk werkt de haven van Antwerpen-Brugge samen met partners SkeyDrone, DroneMatrix en Proximus. Het gelanceerde dronenetwerk kan het volledige Antwerpse havengebied inspecteren. Het gaat hierbij om ruim 120 vierkante kilometer.
Antwerpen-Brugge zet het dronenetwerk in voor tal van activiteiten, zoals olievlek- en drijfvuilinspecties, ligplaatsbeheer, inspecties van infrastructuur en ter ondersteuning bij veiligheidsincidenten. Dankzij drones worden veel inspecties een stuk veiliger. Dagelijks vinden er achttien automatische BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) -dronevluchten plaats. Deze worden op afstand bestuurd vanuit het Command & Control Center in de haven.
De implementatie van BVLOS-vluchten is een wereldprimeur; dit gebeurt voor het eerst op deze schaal in een complexe industriële omgeving. Anders dan VLOS (Visual Line Of Sight)-vluchten vinden BVLOS-vluchten buiten het gezichtsveld van de piloot plaats.
U-Space-luchtruim
In 2019 maakte Antwerpen-Brugge voor het eerst plannen voor een autonoom dronenetwerk. Afgelopen jaren onderzochten de betrokken partijen of dit haalbaar was en nu is de realisatie dus een feit. De operationele vergunning voor het netwerk is opgebouwd rond een nieuw BVLOS-kader, pre-Uspace airspace genaamd, dat is gebouwd door SkeyDrone.
Hendrik-Jan Van Der Gucht, Managing Director van SkeyDrone: “…het ‘BVLOS-framework’ zorgt dat deze D-Hive-drones op een veilige en schaalbare manier kunnen worden ingezet voor hun dagelijkse missies. Dit kader dient nu als sjabloon voor het toekomstig U-Space-luchtruim, waarvoor opnieuw Port of Antwerp-Bruges de spits zal afbijten.”
U-Spaceruimte is de Europese term voor omgevingen waarin grotere droneverkeersstromen moeten worden gemanaged. Om deze omgevingen klaar te maken voor een grote hoeveelheid drones, zijn stapsgewijze veranderingen nodig, zoals het aanpassen van infrastructuur en nieuwe taakverdelingen.
Volgens Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges, is het dronenetwerk ook essentieel voor de verdere realisatie van de digital twin van de haven. Deze digitale kopie geeft per seconde een real-time beeld van wat er in de haven gebeurt dankzij duizenden gegevens uit een netwerk van camera’s, sensoren en drones. Vandermeiren: “Met deze primeur zijn we een belangrijke stap verder in het ontwikkelen van een volledig digitaal zenuwstelsel dat ons zal helpen bij een efficiënter beheer van onze haven en nog veiliger en vlotter verkeer.”
Drone Port of Rotterdam
Ook in de Rotterdamse haven worden drones steeds belangrijker voor de dagelijkse operaties. Net als Antwerpen-Brugge heeft Rotterdam hierbij veel oog voor veiligheid. Momenteel werkt de haven aan het prototype U-Space Airspace Port of Rotterdam. Hiermee onderzoekt ze wat er allemaal nodig is voor veilig airspace management en hoe lucht- en zeevaart door drones samenkomen.
Binnen het toekomstige U-Space-luchtruim van de Rotterdamse haven wordt een Unmanned Trafic Management systeem (UTM) gebruikt. Dit is een verkeersleidingsysteem dat gaat zorgen dat het droneverkeer goed verloopt. Dit systeem bestaat uit een aantal geautomatiseerde communicatieservices op basis van AI.
Net als Antwerpen-Brugge ziet Rotterdam veel potentie in drones. Ze wil deze bijvoorbeeld in gaan zetten voor het bestrijden van drugscriminaliteit, het opsporen van luchtverontreiniging en het afleveren van pakketten op schepen. Met het innovatieprogramma Drone Port of Rotterdam verkent de haven deze mogelijkheden.
Naast technologie speelt wet- en regelgeving een belangrijke rol bij de inzet van drones. Dankzij de Europese Unie verschuift het dronebeleid van regel- naar risicogestuurd. De inzet van drones is steeds breder toegestaan, mits dit veilig gebeurt. Port of Rotterdam heeft met haar beleid het doel om de ‘Safest Port to Fly’ te worden.
Met deze nieuwe droneontwikkelingen laten de havens van Antwerpen-Brugge en Rotterdam opnieuw zien volop bezig te zijn met innoveren. Ga je in een van de havens aan de slag, bijvoorbeeld als technisch manager, dan maak je dit van dichtbij mee en kun je hier actief aan bijdragen.
Ook meewerken aan innovatie in de haven?
Dat kan! Samen met onze partner Bennet Engineering voorzien wij de havens van Antwerpen-Brugge en Rotterdam van projectmanagement en technische ondersteuning. Wil jij hieraan bijdragen? Neem dan contact op.
Bron: Industrielinqs, Port of Antwerp-Bruges, Port of Rotterdam